Reed kontakter

Reed kontakter bruges til at detektere et magnetfelt. Dette kan bruges til at detektere et tog eller en bil.

Faller laver nogle reed kontakter til at detektere biler, men de er ret dyre. Istedet køber jeg nogle almindelige reed kontakter til 4 kr/stk.

Reed kontakter er små glasrør med en lille kontakt som slutter når de bliver påvirket af et magnetfelt. Typiske specifikationer siger at de kan klare 500mA, men min erfaring er at de ikke bør bruges til at tænde/slukke for motorer, relæer og magneter direkte. De kortvarige overspænninger som opstår i forbindelse med spoler kan periodisk "svejse" kontakterne midlertidigt sammen så kontakten ikke vil slippe igen.
Istedet bør reed kontakterne styre et lille forstærker kredsløb eller lignende. Jeg benytter meget de små NE555 timere. De kan typisk trække op til 200mA direkte og i forbindelse med styring af biler har man ofte brug for en forsinkelse.
Modsat hvad man skulle tro, så er det mest følsomme sted på en reed kontakt ikke selve glasrøret, men benene.
Derfor bør man ikke bukke benene eller klippe dem kortere. Iøvrigt knækker glasrøret nemt hvis man bukker benene for tæt på røret.



Reed kontakter er som udgangspunkt ikke følsomme nok til detektere en Faller-bil medmindre de rører direkte ved styre-magneten (Faller's reed kontakter skal helt op gennem kørefladen og røre ved magneten for at virke)
Det synes jeg er lidt upraktisk, så hvis man installerer almindelige reed kontakter kan man justere følsomheden med nogle svage magneter.
Jeg har købt en meter magnetbånd af den slags man bruger til køleskabemagneter. Det er billigt og man kan nemt klippe det stykke af man skal bruge.
Anbring reed kontakten på tværs af kørselsretningen så bilens styremagnet kører hen over det ene ben tæt på glasrøret. Kontaktens følsomhed kan sagtens justeres så den kan ligge helt skjult under en køreflade. En afstand på 1-1½mm til styremagneten er ikke noget problem.
Sæt et multimeter på kontakten. Mange multimetre har en beeper-funktion så man kan høre når kontakten slutter.
Klip et stykke magnet af og placér det under eller ved siden af det ene ben og prøv at flyt den lidt frem og tilbage til du finder punket hvor kontakten slutter. Husk at polariteten af magneten har betydning. Hvis det ikke virker, så prøv at vende magneten.
Magneten skal være præcis så stor at du kan tænde og slukke ved at flytte magneten frem og tilbage.
Test med en Faller bil. Kontakten kan justeres til en følsomhed på helt op til 10mm, men undlad at gøre den mere følsom end nødvendigt. Det kan give problemer senere da konstruktionen kan give sig lidt eller nærliggende motorer eller andet metal kan ændre justeringen. En følsomhed på 1-2mm er normalt tilstrækkeligt



Det er også muligt at få en reed kontakt til at BRYDE istedet for at slutte. Man skal blot anbringe magneten i den anden side og så justere afstanden til kontakten lige præcis slutter. Når en Faller bil så passerer det modsatte ben vil der komme en afbrydelse.



På billedet herunder er en reed kontakt monteret.



Som underlag bruger jeg støjdæmpende underlag beregnet til at lægge under et gulv (det grønne på billedet herunder).



Selve vejbanen er et tyndt stykke plastic hvor køretråden er tapet på undersiden.



Her er en reed kontakt brugt til at registrere om en bil holder parkeret på en parkeringsplads.